27 Mayıs 2009 Çarşamba

Deniz Kestanesi


Malum denize girme mevsimi başlamışken şu deniz ile alakası bir türlü olamayan, denizi de karayı kuruttukları gibi kurutan yazlıkçı taifesinin en kokulu rüyalarından biri olan deniz kestanesinden yeri gelmişken bahsetmez isem çatlarım. Neyseki ülkemizde hiç yenmediği için ben ve İtalyan misafirlerimin bolca ve bedavaya yediği deniz kestaneleri Echinoidea ailesinin lezzetli fertleridir. Deniz yıldızı, hıyarı gibi yenilebilen bir alay akrabası olan bu dikenli mahlukat'ın bizim sularda boyları pek büyük değil, sıcak denizlerde 10 cm çapına çıkan boyları olmasına rağmen bizde yarısı kadar. Ancak bu sizi durdurmasın. Ayrıca dikenlerinden de korkmanın bir alemi yok dikkatle ele aldığınızda öyle ayağınıza battığı gibi batmıyor. Deniz kestanesinin dibi makasla kesilerek açılır, kabuğuda bir hayli incedir, içine baktığınızda yenilecek tek kısmı mercanı. Mercan denilen aslında üreme organları, sarı yada tutuncu renkteki bu organlara bazı dillerde yumurta olarak gönderme yapılıyor, dolayısı ile yabancı dilden mesela İngilizce den bir tarif aldığınızda bahsedilen "roe" aslında hayvanın yumurtalıkları demek oluyor. Çiğ olarak limon ve zeytinyağı ile pek ala olmasına rağmen, ben sufle olarak tavsiye ederim müthiş olduğu gibi pek de hafif oluyor, ayrıca tereyağı ile tekrar kabuğuna sarımsak ilaveli doldurulmuş fırınıda pek enfes. Tarifini net ten bulabileceğiniz için uzun uzun yazmaya gerek görmüyorum, ancak açması biraz içindekilere zarar vermemesi açısından dikkat gerektirdiğinden ekteki bağlantıyı göndermek istedim. İnsanlar bir güzel resimlemişler bir adet de video var izleyelim öğrenelim :) İtalyanlar bu işi iyi beceriyor. http://www.msadventuresinitaly.com/blog/2007/08/28/catching-and-eating-ricci-di-mare-sea-urchins/

5 yorum:

Adsız dedi ki...

sayın beyefendi çok güzelde ben konyada nasıl bulacaım bunları.

Adsız dedi ki...

Konya'nın güneşi başınıza vurdu galiba, beyfendinin yazdıklarını bir daha okuyun, hayret birşey!!!!

Eda dedi ki...

Çocukluğumu hatırladım bu yazıyla.. Marmariste Emel Sayın koyunda tüm kuzenler çığlık çığlığa ayağımıza batacak diye korkuyoruz yüzerken :)
Kıyıda balıkçılar deniz kestanelerini sabırla ve bir o kadar da tuhaf bir dinginlikle temizliyorlar..
Yorum onaylama hala duruyor :)

Adsız dedi ki...

Merhaba ben Nurten,
bu mevsimde deniz kestaneleri zehirli olmazmı? kızımın ayağına batmıştıda şişmişti oradan biliyorum.

Son Efendi dedi ki...

Nurten hanım,

Bildiğim kadarı ile bizde zehirli bir türü yok, ayrıca konu ile ilgli uzmanlara danıştım ve zehirli türlerin sadece tropikal sularda olduğu ve zehirli kısmında sadece dikenleri olduğu konusunda bilgi aldım. Bilirsiniz iskorpit gibi balıklarında sırt yüzgeçleri buna benzer bir koruma mekanizması ile donatılmıştır.