2 Temmuz 2009 Perşembe

Demirhindi


Demirhindiyle tanışıklığım çocukluğuma rastlar, o zamanlar İstanbul'da hala beyaz önlüklü şerbetçiler dolaşırdı, ayaklarında beyaz asker tozluklu bu şerbetçiler arkalarında taşıdıkları şerbetlikten şar şur ellerindeki minik bardaklara boşalttıkları şerbetleri satarlardı vs. vs. Ancak hafızanın bende kalan bulanık ,eksik kısmı şöyle gidiyor; ben gerçekten demirhindi şerbeti içtim mi o zamanlar?, içti isem onların tadı mı?, yoksa rahmetli esas son efendi dedem Sadık Hami beyin demirhindi şerbeti özlemi yüklü anılarından bana yüklenen program dan kalanlar mı? yada Kadıköy çarşı da her hafta sonu olmasada sıkça gittiğim kahveci (ama adını hep unutuyorum) de içtiğim şerbetin tadı mı? hatırladığım tad bilemiyorum. Neyse kafalar bu sıcakta bulanmasın ama bulursanız da için ki buz gibi şerbet benim şu andaki halime dönerseniz aklınızı başınıza getirsin. Efendim bu şerbet hafif tatlıdır, oldukçada ekşidir yani adamın dimağını etkileyen türdendir, şerbet diye aklınızda şeker ve glikoz dolu kalori bombaları şekillenmesin, bu şerbet iyidir hoştur, az tatlıdır, doğru dürüst yapılmışsa insanı ferahlatır, ayrıca selülit de yapmaz. Şerbeti bir yana bırakırsak aslında demirhindi son derece önemli bir yemek malzemesi, fasulyegillerden olan bir ağacın, Tamarindus-Indica nın meyvesi. Ziraatçi olmadığım için meyve midir, tohumların saklandığı zarf mıdır bilemeyeceğim. Ancak şu kadarını söylemek gerekirse şeklen fasulye! Bu fasulyenin içinde demirhindi tohumları var, tazeyken yeşil olup, tohumların etrafında bir dolgu maddesi gibi duran kısım var, zaten kullanılanda bu, yeşilini anavatanı Afrika yada dünyanın yetiştirildiği diğer sıcak ülkelerine gitmezseniz görmeniz mümkün değil, sadece olgunu bize geliyor, üstelik konsantre halinde. her ikiside oldukça ekşi, olduğu gibi yemek mümkün değil, işte bu yüzden bir yığın tatlandırıcının içinde kullanılıyor Worcester sosu da bunlardan biri, ayrıca Hint yarımadasının ve Hind-i Çin'in aşağı yukarı her mutfağında oldukça sık kullanılıyor. Belki bizde ki isminin gizemide oradan geliyordur, efendim demirhindi nin kökeni Arapça tamar hind-i , yani Hint hurması, ne alaka diyebilirsiniz zira komik olan tarihi kayıtlara bakılırsa Araplar demirhindiyi Hindistan' tanıştıran millet. Neyse tüketmenizde fayda var, şifalı yiyeceklerden sayılır benden söylemesi tabi abartmamak koşuluyla, laksatifdir.

1 yorum:

Eda dedi ki...

Hiç içmedim, tadını şimdi daha çok merak ettim..
Paylaşım için teşekkürler..