10 Eylül 2009 Perşembe

Alman Hıyar Turşusu


Kendisi Almanya Federal Cumhuriyetin de mukim muhterem bir dostum sağolsun varolsun, bana (şaka olsun diye) geçenler de bir kavanoz Spreewald Gurken diye pazarlanan aslı esası gewurz Gurke dedikleri hıyar turşusundan getirmiş. Gençliğimin bir döneminde, o zamanlar Alman Demokratik Cumhuriyeti adı verilen ülke de bulunmak zorunda olduğumdan anılarımı tazelemek istemiş. Pek sevindim doğrusu, zira uzun zamandır, rafların da gıda yerine hava dolu Doğu Alman süper marketlerini pek bir özlemişim. Yetmiş bin metrekaresi sadece hıyar turşusu ve hava ile dolu ama ekmek bulmanın mümkün olmadığı, sütün eğer gelir ise plastik poşette patlak veya akar halde olduğu, yedi ay önce Küba'dan toplanmış portakal olarak adlandırılan eçiş büçüş ve çürük meyvanın lüks sayıldığı ve buna benzer bir yığın saçmalıkla bezenmiş, çalışanların soru sorarsanız sizi dövmekten beter ettiği adli tıp mimarları tarafından tasarlanmış yerleri.Ve açlıktan kadidimin çıktığı bu Sosyalist cenneti unutmam mümkün mü? Ancak insanların kötüyü unutmak gibi bir huyları var, ee ne demişler "hafıza-i beşer nisyanla maluldür." . Şimdiler de özellikle Almanya'da Doğu Almanya için bir nostaljidir gidiyor, Spreewald Gurken de bundan nasibini aldı tabii ki. "Elveda Lenin" adlı sevimli film sayesinde Spreewald Gurken de unutulmakdan kurtuldu. Efendim, aslında Almanya'nın diğer yörelerinde imal edilen jenerik ismi Gewurz Gurke olan Almanya kökenli Yahudilerin "Haimisha-(ev işi)" olarak dünyanın birçok yerinde pek fevkalade ürettikleri ve bizde ki bir kaç üreticinin çok daha güzel ürettiği bu hıyar turşusundan hiç farklı değil. Ancak malum cebiniz de para arkanızda Avrupa Birliği varsa işler farklı oluyor. Spreewald Gurken aslında Brandenburg civarında bir yöre, dolayısı ile PGI denilen Avrupa birliğininin yöresel ürünleri koruma sistemiyle korunuyor. Yani başka yörede yapılması mümkün değil, yaparsanız aynı ismi kullanamazsınız. Pazarlama uyanıklığı ile işbu bölge de ki toprak,hava, su ve tabii ki hıyar bir anlatılıyor ki sormayın gitsin. Bahsettikleri hıyar mı? hıyar turşusu mu? yoksa cennetten düşme bir şey mi? diye şaşırıyor insan. Efendim toprak özelmiş bu turşu başka yerde olmazmış falan da fina. Ancak uyanıklar çok sipariş alıp da yetiştiremezler endişesi ile üretimin %30 una denk hıyarın başka yerden gelmesine de karşı değiller, e nerde kaldı sizin süper muhteşem hıyarınız? diye sorarlar adama. Bir diğer palavra da içinde ki malzeme, efendim asma,kiraz ve ceviz yaprağı kullanılırmış, fesleğen,limon otu vs varmış ve bir yığın gizli formül diye anlatıyorlar. Belki eskiden öyle idi, evlerde turşuyu kurarken katıyorlardı ve uzun süre dayanmasını sağlıyorlardı, ama şimdilerde fabrikalar da soğan, şeker, bayır turpu, hardal tohumu gibi bildik malzeme katılıp, üstüne kostik soda basıp günlerce fermente etmek yerine 24 saatte imal ediyorlar. İstedikleri kadar Spreewald Gurke'yi uçursunlar, Turgutlu'da mukim turşucular Alman Turşusu diye alasını yapıyorlar benden söylemesi, pek de güzel yeniyor. Bu ara da dostuma bu fırsat için teşekkürler, kesesine de bereket, zaten amacı da bana bu yazıyı böyle yazdırmaktı, ona eminim.

5 yorum:

Levent dedi ki...

Dostlar iyi ki var da, tabii bu şahane bilgileri paylaşan siz de aynı şekilde.

Adsız dedi ki...

Haber salmalı hemen ordaki akrabalara :)

Adsız dedi ki...

Amen ne güzel yazmışsınız aynen katılıyorum

serap dedi ki...

Bize bununla yapılacak bir rus salatası tarifi verir misiniz. teşekkürler

Son Efendi dedi ki...

Serap hanım,
Bu aralar patatese fazla yüklendiğimden, şimdilik başka bir tarif vermek istiyorum, önümüzde ki günler de uygun bir salata tarifi vereceğim..