15 Eylül 2009 Salı

Gizli Reçetelerden, Alman Hıyarlı Ton Ezmesi


Alman hıyarından bahsetmişken yıllar önce vakıf olduğum bir reçeteyi yazmadan duramadım. Öğrencilik yıllarım da, uzak diyarlardan birin de para denkleştirmek için çalıştığım (ismi bende saklı )bir "café" de öğrendiğim bu ezmeyi aklıma geldikçe yaparım. Aslında sandöviç dolgu malzemesi olan ton ezmesi, benim soframda meze olarak da tüketiliyor. Dünyanın en kolay işlerinden de biri. 3 malzemeyi denkleştirirseniz işi olmuş bilin. Ton balığı konservesi, Alman hıyar turşusu (yerli usül hıyar turşusunu kullanmayın, zira bu turşu tatlı olduğu için ezme güzel oluyor, tuzlu turşu en hafif tabiri ile yakışmıyor) ve mayonez. Esas reçete de mayonez yerine "Salad Cream" denilen bir nev-i İngiliz mayonezi kullanılırdı. Oldukça tatlı olan bu mayonez vari şey bir de tatlı turşu ile karışınca fazla tatlı oluyor. İngilizler mayonezi keşfettiğinden beri zaten "Salad Cream" denilen karışım da anladığım kadarı ile artık pek satılmaz olmuş, pek büyük bir kayıp olarak görmüyorum. Neyse gelelim yapılması gerekene, önce elinizi kesmeden konservenin kapağını aralayıp, yağ yada tuzlu su, ne varsa bir güzel süzün. Sonra dikkatle açıp, kapağı atın. Bundan sonrası önemli, konserve kutuları ufacık tefecik olduğundan kahvaltı çatalı ile kutunun içeriğini, kutudan çıkarmadan ezin. Bir iki dakika içinde ton balığının etleri lif lif olacaktır. Bu nokta da bir ekleme yapmak istiyorum, aslen bu şekilde satılan şekli bozuk olduğu için tercih edilmeyip daha ucuza piyasa verilen konserveler var. Tadı aynı, sadece parça pinçik olduğundan bir kısım alıcı tarafından tercih edilmiyor, ancak fiyatı diğerlerinden oldukça ucuz, neden boşa para harcayasınız? Liflenen ton etini bir kaba koyun ve miktarını görün, burası önemli, çünkü aynı miktar hıyara ihtiyacımız var. Hıyarları rendenin en kalın delikli tarafından rendeleyin, tembellik edip robot kullanırsanız, hıyarların dokusunu bozarsınız benden söylemesi. Ton etine eşit miktarda rendelenmiş hıyarı elde edince, hıyarları elinizde bir güzel sıkın, suyu aksın. Bu işlemi atlarsanız, hıyarın su salmasının ve ezmeyi sulandırmasının önüne geçemezsiniz. Şimdi her iki malzemeyi karıştırıp , üzerine az biraz taze çekilmiş karabiber ekleyin. Tuz eklemiyoruz. Sıra geldi mayonez katımına, ezmenin kıvamı zevk meselesidir, kimi koyu kimi daha akışkan sever. Bu yüzden bir kaşık mayonez ekleyip karıştırın, olmadı mı? bir kaşık daha, ta ki sizin damağınıza uygun bir dokuyu hissedene kadar. Ama kaşık kaşık eklerseniz iyi olur. Bana sorarsanız ben biraz koyu seviyorum, zira salmonella korkusundan kendi mayonezimi yapamaz oldum, hazır mayonezler de beni pek açmıyor o yüzden ne kadar az, o kadar iyi. Aklıma gelmişken ekleyeyim dedim, acı hastaları tabii ki kırmız biber konusunda serbestler.

2 yorum:

Eda dedi ki...

Damak tadıma çok uyan bir tarif, müthiş görünüyor..O tabağın hepsini bitirebilirim :)
paylaşım için teşekkürler.

Ayşegül dedi ki...

Light ton balığı ile yaptık, light mayonez kullandık ve itiraf etmeliyim müthiş bir şey oluyor çocuklar bayıldı nasıl teşekkür etsem bilmiyorum.