7 Eylül 2009 Pazartesi

Imperial Torte


Halkının çoğunluğu tarih uzmanı olan bir ülke de çoğu zaman tarih den bahsetmeye çekinsem de bugün mecburiyet neticesi az biraz yazıp çizmeden edemeyeceğim maalesef. Özellikle de haddimi aşarak sizleri Avusturya-Macaristan İmparatorluğunun debdebeli günlerine götürmek istiyorum. İmparator I. Franz Josef (1830-1916) in hayatı esnasında söz konusu imparatorluğun en görkemli zamanları olarak adlandırılıyor, savaşları ve diger bilumum siyasi meseleleri bir yana bırakırsak, İmparatorluk başkenti Viyana ve diğer önemli şehirleri birer gastronomik cennet haline dönüşmüş. Daha sonra dünya mutfağına baş yapıt olarak giren bir çok ürün de bu sıralar da icat edilmiş. Fransızlar'ın bile yürüttüğü hatta örnek almak zorunda kaldıkları Viyana pasta ekolünün kökenleri de buraya, hatta daha da geriye uzanıyor. Efendim gelelim hikayemize, Franz Josef daha iki yaşındayken Franz Sacher adlı şahsın icadı Sacher Torte ilk defa görücüye çıkmış ve Viyana da bizim profiterol vari bir ün kazanmış. Sacher torte yada pastası o gün bugündür pasta meraklıların aşina olduğu bir pasta olmuş durumda . Ancak adetimiz üzere size Sacher Torte' nin en baş rakibi ve bana kalırsa ondan kat kat üstün Imperial Torte den bahsetmek istiyorum. Aradan yıllar geçmiş olduğunu düşünerek sene 1873 e gelelim, artık Franz Josef çocuk değildir üstelik imparator olmuştur, zevkine de pek düşkündür. Bu sıralar da Johann Frohner adlı bir girişimci Viyana da Hotel Imperial diye bir otel inşa ettirir, otel 1873 de tamamlanır ve açılışa Franz Josef, malum imparator olduğu için davet edilecektir. Frohner mutfak veya otel çalışanlarından, imparatoru (Fatih Terim den kesinlikle bahsetmiyorum konu karışmasın) etkilemek için halen ortalığı kasıp kavuran Sacher Torte yi bastıracak bir pasta ister ve o sırada otele aşçı yamağı olarak girmiş olan Franz Loibner ortaya yeni bir pasta çıkartır. Bu pasta alışılagelmiş pastalardan başka bir pastadır, çikolata, kakao kreması, badem vesaire içermekle kalmaz kolay bozulmadığı içinde uzun yola dayanacak yani (o zamanın iptidai şartlarını düşünelim lütfen) sağa sola hediye olarak gönderilebilinen , ve yiyenleri zehirlemediğinden çok popüler bir alıntı haline gelir(İzmit'ten geçerken bir nev-i pişmaniye alma eylemi olarak düşünün). Frohner, otel onun olduğu için pastanın adını otelle özdeşleştirir, pastacı yamağına ne düşmüştür bilemiyorum,adının geriye kalmış olması herhalde yeterlidir. Esas bilemediğimiz husus ise Franz Josef'in pastayı beğenip beğenmediği, aslına bakarsanız, o da ben bu pastaya hayran olduğum için beni ilgilendirmiyor, beğenmedi ise de bu onun problemi olsa gerek diye düşünüyorum. Günümüzden bahsedersek, otel hala Viyana'nın en güzel otellerinden biri imiş, ben 15 senedir uğramadım bilemem anlatanların yalancısıyım. O zamanlar yanına iliştirilmiş pastanesin de bir dilim bir şeyler yemek ayrı bir zevk idi. Ancak hatırladığım kadarı ile ,pasta Zotter çikolatacısının çikolatasından mamul olduğu için mi, yoksa başka sebebten midir bilemem bana göre oldukça pahalı idi. Ancak züğürtlere saygı eski kurumların iyi becerdiği bir şey olduğundan, şık ve tahta kutularda ufacık dilimler alıp eve çoluğa çocuğa götürmek o zaman mümkün idi ve öğrendiğim kadarı ile hala da mümkün, hatta internet üzerinden sipariş bile veriliyor sanırım. Her neyse aradan geçen yıllar içinde tarifini çok aradım taradım ama bulmak mümkün olmadı, bulduklarım da asla o tada ulaşamıyor, geriye benim gibi tek çareniz kalıyor Viyana'da mukim bir arkadaş edineceksiniz, o da ara da sıra da sizi ziyarete gelecek ki bir parça gelirken getirecek.

1 yorum:

Eda dedi ki...

Tarihe daldım gittim ama bu lezzeti de çok merak ettim :)
Paylaşım için teşekkürler..